النفاق الروسي دفاعا عن إيران


فاروق يوسف

عبرت روسيا عن انزعاجها من مؤتمر وارشو الذي سيُعقد الشهر القادم. وهو موقف مؤسف من دولة يعتبرها العرب صديقة لهم.

ذلك الانزعاج مصدره شعور الروس بأن ذلك المؤتمر سيُعقد من أجل البحث في الوسائل التي من شأنها أن تؤدي إلى تحجيم إيران. ردع إيران في مشروعها التوسعي ليس ضروريا بالنسبة للروس.

ذلك يعني أنهم يقفون مع ذلك المشروع بكل تفاصيله. وهي تفاصيل تمس مصائر شعوب صارت إيران تتحكم بدولها.

ما يعرفه الروس جيدا، من خلال تجربتهم في سوريا، أن إيران تدير وتمول ميليشيات مسلحة، صارت بمثابة أذرعها في المنطقة.

الروس يعرفون أيضا أن إيران، وهي دولة دينية تسعى إلى فرض شريعتها الطائفية على دول عاشت شعوبها بسلام في ظل تعددية مذهبية، كانت عنوانا للتنوع الفكري والإنساني.

هناك دول في المنطقة تذهب إلى المجهول بسبب الفتن الطائفية التي تغذيها إيران بالمال والسلاح. العراق ولبنان واليمن. وقد اعترف الإيرانيون أن أذرعهم الناشطة في تلك الدول مكنتهم من التمدد من البحر المتوسط حتى البحر الأحمر.

دول تعيش حروبا أو ما يشبه الحروب. لا لشيء إلا لأن هناك من يسعى إلى فرض طاعة الولي الفقيه على شعوبها مدعوما من نظام آيات الله. هناك دول أخرى تشعر بالتهديد، لأنها تقع على خط الزلزال الإيراني الذي يمكن أن يضر بالسلام الأهلي فيها ويخلخل فكرة العيش الآمن.

في الوقت نفسه فإن الروس لا يظهرون عدم ارتياحهم لسباق التسلح الذي تشهده المنطقة بسبب إصرار النظام الإيراني على تطوير قدراته العسكرية التي حولت إيران إلى ما يشبه اللغم الذي يمكن أن ينفجر في أية لحظة.

إيران التي يدافع عنها الروس ويحاولون تعطيل المسعى الأممي لكبح جماحها ليست حملا بريئا. إنها تتحمل مسؤولية جزء كبير مما جرى في المنطقة من خراب.

فالعراق اليوم هو صناعة إيرانية. ما من شيء فيه يذكر بالاحتلال الأميركي. كما لو أن الولايات المتحدة تركت الأرض ومَن عليها لإيران تفعل بهما ما تشاء بعد أن تمكنت من السيطرة على ما تحتها.

العراق الإيراني هو بلد معاق استولى الفاسدون الموالون لإيران على ثروته، فيما تعاني غالبية سكانه من فقر مدقع.

وفي لبنان الإيراني تتحكم ميليشيا طائفية بالمصير السياسي للدولة، فلا تتشكل حكومة إلا بعد موافقتها.

أما في اليمن فإن السلاح الإيراني وهب عصابة طائفية القدرة على أن تطيح بالشرعية وتعلن الحرب على الدولة لتقيم دولتها.

إيران التي تدافع عنها روسيا هي التي نشرت من خلال ميليشياتها الفقر والتخلف والجهل والفساد في ثلاث دول عربية، يصعب اليوم تخيل مستقبلها من غير أن يكون مطوقا بالموت بعد أن صارت لغة السلاح هي اللغة الوحيدة الممكنة فيها.

لقد عسكرت ميليشيات إيران مجتمعات تلك الدول، وعبأت شبابها بالفكر الذي يعلي من شأن الموت تحت شعار ديني مضلل هو الشهادة. وهو ما يعني أن قيام مجتمع مدني في تلك الدول صار نوعا من المستحيل في ظل هيمنة الميليشيات الإيرانية عليها.

ما تفعله الولايات المتحدة حين تدعو إلى قيام تحالف دولي، تكون مهمته إنهاء الهيمنة الإيرانية في المنطقة هو المطلوب أمميا، من أجل أن يكون المجتمع الدولي متصالحا مع مبادئه وقوانينه. ذلك لأنه يهب البشرية أملا حقيقيا في السلام.

لقد صار مؤكدا أن منطقة الشرق الأوسط لن تهنأ بالعيش الآمن المستقر في وجود النظام الإيراني الذي رفع شعار الحرب غاية لاستمراره.

لذلك فإن الدفاع الروسي عن إيران بعد كل ما صار معروفا من سياسات نظامها إنما ينطوي على قدر هائل من الاستخفاف بالمصير البشري في منطقة الشرق الأوسط. إنه موقف قذر لا يليق بروسيا التي لطالما دافعت عن حق الشعوب في التحرر.

موقف روسيا المنزعج من مؤتمر وارشو ينم عن قدر هائل من النفاق السياسي الذي سيصيبها بخسائر كبيرة.

نقلا عن صحيفة العرب


52 تعليقا على “النفاق الروسي دفاعا عن إيران”

  1. Needed to create you a bit of note to be able to give thanks once again for your personal extraordinary ideas you have documented on this website. It has been particularly open-handed of you to convey easily all most people could have distributed for an e-book to end up making some dough on their own, even more so since you could have done it if you wanted. The inspiring ideas in addition worked like the great way to comprehend someone else have similar dreams the same as my own to figure out great deal more with reference to this matter. I am sure there are millions of more pleasurable moments up front for people who read through your blog post.

  2. I have to get across my admiration for your generosity giving support to persons who really want guidance on this particular theme. Your personal commitment to getting the message along ended up being remarkably effective and have truly allowed professionals like me to realize their goals. Your new important facts denotes a great deal a person like me and extremely more to my mates. Many thanks; from each one of us.

  3. I’m just commenting to let you be aware of of the wonderful experience my wife’s girl enjoyed browsing yuor web blog. She came to find such a lot of things, most notably what it is like to have a wonderful coaching spirit to get other individuals without hassle have an understanding of a variety of impossible matters. You actually surpassed her desires. Many thanks for displaying those interesting, trustworthy, educational and unique tips on this topic to Evelyn.

  4. Thanks so much for giving everyone remarkably pleasant opportunity to read articles and blog posts from this blog. It’s always so fantastic and also jam-packed with a lot of fun for me and my office fellow workers to visit your blog particularly three times in a week to study the new secrets you will have. And definitely, I am at all times fascinated concerning the astonishing secrets you serve. Selected 2 facts in this post are completely the finest we have ever had.

  5. Thanks for all your valuable efforts on this blog. My aunt takes pleasure in conducting investigation and it is simple to grasp why. A number of us notice all of the dynamic medium you offer functional thoughts by means of this website and in addition strongly encourage contribution from website visitors on the content plus our favorite daughter is without question studying a great deal. Have fun with the remaining portion of the new year. You’re conducting a powerful job.

  6. I together with my guys were actually going through the good tips and hints from the website and suddenly I got a terrible suspicion I had not expressed respect to the web blog owner for those tips. My boys became as a result very interested to learn all of them and have now in reality been using those things. Thanks for being quite helpful and for deciding on varieties of wonderful resources millions of individuals are really desperate to understand about. Our sincere regret for not saying thanks to you sooner.

  7. I and my buddies ended up studying the good secrets and techniques found on your web site while suddenly came up with an awful suspicion I had not expressed respect to the blog owner for those tips. My young men became as a result happy to study all of them and have in effect unquestionably been taking advantage of these things. We appreciate you turning out to be indeed kind as well as for getting varieties of high-quality resources millions of individuals are really desirous to be aware of. Our honest apologies for not expressing gratitude to you sooner.

  8. I would like to show appreciation to this writer for bailing me out of such a predicament. As a result of researching through the online world and meeting basics which were not beneficial, I thought my life was over. Being alive minus the strategies to the issues you’ve solved by way of the guide is a serious case, as well as ones which may have in a negative way damaged my career if I had not noticed your blog. Your actual knowledge and kindness in dealing with every part was precious. I’m not sure what I would have done if I hadn’t come across such a thing like this. I can also at this moment relish my future. Thank you very much for this high quality and amazing help. I will not think twice to suggest the website to any individual who needs to have guidelines about this matter.

  9. Знаете ли вы?
    Команды тренера года АБА и НБА ни разу не стали в них финалистками.
    Индонезийской закуской начиняют пирожки, посыпают рис и кладут в лапшу и супы.
    Клирик-саксонец стать папой римским не захотел, а патриархом Севера не смог.
    Возможно, что американцы уже в 1872 году вмешались в канадские выборы.
    Битву русских дружин и монголо-татар возле леса отмечают сразу в трёх селениях.

    arbeca

  10. Знаете ли вы?
    Советский разведчик-нелегал создал в Европе разведгруппу, успешно проработавшую всю войну.
    Рассказ Стивенсона о волшебной бутылке был опубликован почти одновременно на английском и самоанском языках.
    Клирик-саксонец стать папой римским не захотел, а патриархом Севера не смог.
    Предок вождя революции участвовал в управлении долгами Российской империи.
    Первая абсолютная чемпионка турнира Большого шлема похоронена в могиле для бедняков.

    arbeca

  11. Знаете ли вы?
    Зелёный чай может быть розовым.
    Фиктивно отменить рабство в Камбодже её короля заставили французские колонизаторы.
    Не удержавшись от писательства, Амалия Кахана-Кармон создала одну из важнейших книг в истории Израиля.
    Кустурица пропустил получение «Золотой ветви» в Каннах, так как любит друзей больше, чем церемонии награждения.
    Врач на карантине спел созданную для фильма песню Высоцкого «Давно смолкли залпы орудий».

    0PB8hX.com

  12. Знаете ли вы?
    Сын политика-пьяницы помог принять сухой закон в своей провинции.
    Персонажу французской комедии о Фантомасе советские подростки подражали всерьёз.
    Альбом «Битлз», признанный одним из величайших в истории музыки, ругали за искусственность и «перепродюсированность».
    Рассказ Стивенсона о волшебной бутылке был опубликован почти одновременно на английском и самоанском языках.
    «С любимыми не расставайтесь…» автор написал после того, как чуть не погиб в железнодорожной катастрофе.

    http://www.0pb8hx.com/

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *